Ja, som kunde hos oss får du strøm og nettleie samlet på én regning. Beløpet for strømmen går til oss som er strømleverandøren din, mens beløpet for nettleie går videre til netteieren din.
Var dette svaret nyttig?
Ja
Nei
Takk for tilbakemeldingen
Ja vi kan utsette forfallsdatoen for deg hvis du ønsker det. Dette kan du enkelt ordne selv på Min side. Du vil få betalingsutsettelse så lenge forfallsdato ikke er passert, og du ikke har noen andre ubetalte regninger hos oss.
Var dette svaret nyttig?
Ja
Nei
Takk for tilbakemeldingen
Du kan enkelt bestille Avtalegiro og eFaktura på Min side. Det er også mulig å ordne dette i nettbanken din når du betaler en regning fra oss. Da har du disse valgmulighetene:
eFaktura
Elektronisk faktura som blir sendt direkte til nettbanken din. Du får melding når faktura er tilgjengelig, så godkjenner du den i nettbanken for å legge den til forfall. Denne løsningen er gebyrfri.
AvtaleGiro
Regningen trekkes automatisk fra kontoen din ved forfall. Hvis du velger AvtaleGiro uten eFaktura vil du fortsatt få en kopi av faktura i posten med fakturagebyr på 8,32 kroner.
Papirfaktura
Denne blir sendt i posten. Velger du denne løsningen får du også et fakturagebyr på strømregningen din på 8,32 kroner.
Vi anbefaler en kombinasjon av AvtaleGiro og eFaktura. Da blir regningen betalt automatisk, samtidig som du får faktura i nettbanken og slipper fakturagebyr.
Var dette svaret nyttig?
Ja
Nei
Takk for tilbakemeldingen
Din forrige strømleverandør vil sende deg strømregning for perioden frem til vi begynner å levere strøm til deg. Vi sender deg strømregning for perioden fra datoen vi starter å levere strømmen din.
Var dette svaret nyttig?
Ja
Nei
Takk for tilbakemeldingen
Hvis du blir TrøndelagKraft-kunde tidlig i måneden, kan den første regningen fra oss bestå av kun nettleie. Det er fordi netteieren din sender regning for nettleie til strømleverandøren din ved hver månedslutt. Siden vi er strømleverandøren, sendes den til oss og vi fakturerer deg. Regningen din for neste måned vil inneholde både nettleie og strøm fra datoen du ble kunde hos oss.
Var dette svaret nyttig?
Ja
Nei
Takk for tilbakemeldingen
Dersom netteieren din ikke har gjennomfakturering med oss, vil du motta egen regning for nettleien fra dem.
Var dette svaret nyttig?
Ja
Nei
Takk for tilbakemeldingen
For å videreføre strømavtalen du har hos oss i dag, kan du bestille strøm på vanlig måte til din nye adresse. Da viderefører vi kundeforholdet ditt automatisk. Finn ønsket avtale og fullfør bestilling her. Husk også å si opp strømmen der du flytter fra.
Merk at hvis du ikke melder flytting av strømmen, vil du bli stående uten en strømavtale på din nye bolig. Da får du strøm med leveringsplikt-tariff fra din netteier. Det koster normalt vesentlig mer enn hvis du bestiller en strømavtale hos en strømleverandør.
Var dette svaret nyttig?
Ja
Nei
Takk for tilbakemeldingen
Flytter du til en ny adresse uten å bestille en strømavtale eller melde flytting hos din strømleverandør, vil du havne på det man kaller for leveringsplikt.
Leveringsplikt betyr at netteieren din leverer strøm til deg og sender deg strømregning, uten at du har noen strømleverandør. Fordi dette ikke er netteierens oppgave, vil de belaste deg for gebyrer for å gjøre denne jobben.
Vi anbefaler derfor å melde flytting til oss, så du slipper å få noen ekstra kostnader på strømregningene i forbindelse med flyttingen.
Var dette svaret nyttig?
Ja
Nei
Takk for tilbakemeldingen
Strømregningen består av to deler: Strøm og nettleie. Som kunde kjøper du strøm av oss i TrøndelagKraft, mens nettleien går videre til din netteier.
Strøm
Beløpet du betaler for strøm påvirkes først og fremst av to ting: Strømforbruket ditt og strømprisene. Vi sender deg alltid faktura etterskuddsvis, så fakturaen er basert på hvor mye strøm du har brukt.
Nettleie
Nettleie er et beløp vi betaler videre til din netteier. Netteieren er det selskapet som eier ledningsnettet i området ditt. Gjennom nettleien får de betalt for å vedlikeholde nettet, bytte ut strømmålere og gjøre andre oppgaver knyttet til å transportere strøm hjem til deg som kunde.
Var dette svaret nyttig?
Ja
Nei
Takk for tilbakemeldingen
Elsertifikater er noe alle forbrukere betaler for gjennom strømregningen. Målet med denne ordningen er at det skal lønne seg for produsenter å satse på fornybar strøm.
Inntekter fra salg elsertifikat går tilbake til de kraftprodusentene som investerer mest i fornybar strøm.
Du finner mer informasjon om elsertifikater hos Norges Vassdrags- og energidirektorat.
Var dette svaret nyttig?
Ja
Nei
Takk for tilbakemeldingen
Vi vil gjerne høre fra deg om du er misfornøyd med noe. Ring oss på 73 50 61 61, chat med oss eller send en e-post. Vi er her for deg alle hverdager fra kl. 9 til 16.
Hvis du har vært i kontakt med oss uten å få løst saken, har du mulighet til å klage via elklagenemnda.no. Du kan også kontakte DNV som er sertifiseringsorganet for Trygg Strømhandel hvis du opplever uønsket adferd.
Andre klagemuligheter:
Var dette svaret nyttig?
Ja
Nei
Takk for tilbakemeldingen
Steddi Payments AS er et selskap som tilbyr kreditttjenester knyttet til betaling av strøm for privatkunder.
Steddi hjelper deg å få forutsigbare strømkostnader. Det du skal betale for strøm og nettleie blir fordelt utover hele året – så du får et forutsigbart beløp å betale. Steddi kan ikke gjøre noe med selve strømutgiftene, men sørger for at de blir enklere å håndtere.
Var dette svaret nyttig?
Ja
Nei
Takk for tilbakemeldingen
Forutsigbar Betaling er en kredittjeneste hvor Steddi jevnlig beregner dine forventede strømkostnader for en periode på inntil 12 måneder, fordeler kostnadene dine i like månedsbeløp og fakturerer dette månedsbeløpet til deg. Denne fordelingen av kostnadene innebærer at Steddi i perioder gir kreditt til deg som kunde, og i andre perioder vil du kunne ha et tilgodebeløp. Det påløper ingen renter i forbindelse med denne kredittjenesten.
Var dette svaret nyttig?
Ja
Nei
Takk for tilbakemeldingen
Du kan bestille Forutsigbar Betaling selv på Min Side, eller ved å ta kontakt med kundeservice som kan bestille det for deg. Hvis du bestiller via vår kundeservice får du en kontrakt tilsendt som må signeres.
Var dette svaret nyttig?
Ja
Nei
Takk for tilbakemeldingen
Når du bestiller Forutsigbar betaling må vi beregne beløpet du skal betale.
Beregningen gjøres basert på følgende:
Enkelt fortalt: Vi deler alle dine forventede kostnader i løpet av et helt år på 12 måneder, slik at du kan betale et på forhånd kjent beløp hver måned.
Var dette svaret nyttig?
Ja
Nei
Takk for tilbakemeldingen
Når du bestiller Forutsigbar betaling har vi på forhånd beregnet beløpet du skal betale. I løpet av et år vil prisen svinge, og den er ofte lavere på sommeren og høyere på vinteren. Dette betyr at noen måneder betaler du gjerne mer enn ditt faktiske forbruk, mens andre måneder betaler du kanskje mindre enn ditt faktiske forbruk. Dette gjør saldoen "levende", men det skal i de aller fleste tilfellene være jevn gjennom året.
Var dette svaret nyttig?
Ja
Nei
Takk for tilbakemeldingen
Beløpet du får ved bestilling er ikke et fast beløp. Underveis i kundeforholdet vil det noen ganger være behov for å justere beløpet du betaler hver måned, for å sikre at din saldo ikke beveger seg for mye i negativ eller positiv retning. Steddi har derfor en automatisk løsning for kontroll og reberegning av beløpet.
Det blir likevel gjort en sjekk månedlig som sjekker følgende:
For at en slik automatisk justering skal gjennomføres, må du ha hatt det samme beløpet i minimum 3 måneder. Det blir ikke gjort månedlige endringer her, selv om status sjekkes månedlig.
Dersom du ønsker at vi skal gjennomgå saldoen og det faste beløpet du betaler i måneden, kan du ta kontakt med vår kundeservice.
Var dette svaret nyttig?
Ja
Nei
Takk for tilbakemeldingen
Du kan kun avslutte Forutsigbar betaling via Min Side.
Når du går gjennom avbestillingsløypen på Min Side får du opp visning av saldoen din, slik at du er forberedt på beløpet som enten faktureres ut, eller som tilbakebetales, avhengig av om saldoen er positiv eller negativ.
Var dette svaret nyttig?
Ja
Nei
Takk for tilbakemeldingen
Når avtalen avsluttes i forbindelse med dødsbo, vil saldoen utsendes på sluttfakturaen som normalt.
Var dette svaret nyttig?
Ja
Nei
Takk for tilbakemeldingen
Dersom du ønsker å endre måten du mottar faktura på, altså sendemåten, må du ta kontakt med kundeservice.
Var dette svaret nyttig?
Ja
Nei
Takk for tilbakemeldingen