StrømSmart er en tjeneste i appen som hjelper deg å spare
Tjenesten koster 29 kr per måned og har ikke bindingstid.
Følg spotprisen frem i tid og planlegg forbruket ditt
Sammenlign forbruket ditt med tilsvarende boliger
Lad elbilen når strømmen er billigst
Hva er inkludert?
Som kunde hos oss har du automatisk tilgang til TrøndelagKraft-appen. Neste nivå er StrømSmart – og med StrømSmart+ får du full pakke. Her er en oversikt over du hva du får:
StrømSmart
StrømSmart gir deg tilgang til smarte verktøy i appen – som hjelper deg å bruke strømmen når den er billig. Tjenesten har ingen bindingstid. Dette er inkludert i StrømSmart:
Strømforbruk og kostnader
Spotpris og nettleie
Fordeler
Mobilabonnement
Solcelleproduksjon
Spotprisprognose
Forbruksmønster analyse
Smartlading
Smart varme
Nettleievarsling og døgnmaks
Disse tjenestene er ikke inkludert i StrømSmart, og hører til tjenesten StrømSmart+
Puls – strømforbruk i sanntid
Live forbruksgrense
Var dette svaret nyttig?
Ja
Nei
Takk for tilbakemeldingen
Du bestiller StrømSmart ved å logge deg inn på Min Side. Der går du inn på Tjenester og trykker på bestill på StrømSmart. Du kan lese alt om tjenesten der inne og se vilkår før du bestiller.
Du kan også kontakte vårt kundesenter på telefon 73 50 61 61 man til fre 09:00 til 16:00, så vil de hjelpe deg med bestillingen. Husk å laste ned appen vår for å ta i bruk alle tjenestene du får med StrømSmart!
Var dette svaret nyttig?
Ja
Nei
Takk for tilbakemeldingen
Du avslutter tjenesten slik:
Logg deg inn på Min Side
Gå inn på Tjenester
Trykk på "StrømSmart"
Trykk på "Avslutt" knappen
Var dette svaret nyttig?
Ja
Nei
Takk for tilbakemeldingen
Ved å ta betalt for noen av funksjonene i appen gjør vi det mulig å fortsette satsingen på verktøy og tjenester som kan hjelpe kundene å redusere de totale strømutgiftene, inkludert nettleien.
Dette betyr at tjenester som spotprisprognose, smartlading, analyser, etc. nå har en kostnad. Denne kostnaden kan dog spares godt inn igjen ved å ta i bruk løsningene som hjelper deg til å spare penger på strømmen du bruker.
Var dette svaret nyttig?
Ja
Nei
Takk for tilbakemeldingen
Du finner alltid vilkår for strømavtaler og tjenester du har inne på Min Side.
Du kan trykke her for å lese vilkårene til StrømSmart:
Var dette svaret nyttig?
Ja
Nei
Takk for tilbakemeldingen
StrømSmart+ er en tjeneste i appen som hjelper deg å spare
Tjenesten koster 49 kr per måned og har 6 måneders bindingstid.
Få full tilgang til smarte tjenester i appen
En pulsmåler følger forbruket ditt her og nå
Bli varslet om nettleien så du kan spare penger
Hva er inkludert?
Som kunde hos oss har du automatisk tilgang til basistjenestene i TrøndelagKraft-appen uten kostnader. Neste nivå er StrømSmart, og med høyeste nivå StrømSmart+ får du full pakke. Her er en oversikt over hva du får med StrømSmart+ :
Strømforbruk og kostnader
Spotpris og nettleie
Fordeler
Mobilabonnement
Solcelleproduksjon
Spotprisprognose
Forbruksmønster analyse
Smartlading
Smart varme
Nettleievarsling og døgnmaks
Puls – strømforbruk i sanntid
Live forbruksgrense
En pulsmåler
Pulsmåleren er inkludert. Derfor koster det penger å si opp innenfor bindingstiden. Bruddgebyret blir maksimalt 795 kr, og beregnes etter hvor lenge du har hatt tjenesten.
Var dette svaret nyttig?
Ja
Nei
Takk for tilbakemeldingen
Du bestiller StrømSmart+ ved å logge deg inn på Min Side. Der går du inn på Tjenester og trykker på bestill på StrømSmart+. Du kan lese alt om tjenesten der inne og se vilkår før du bestiller.
Du kan også kontakte vårt kundesenter på telefon 73 50 61 61 man til fre 09:00 til 16:00, så vil de hjelpe deg med bestillingen. Husk å laste ned appen vår for å ta i bruk alle tjenestene du får med StrømSmart+!
Var dette svaret nyttig?
Ja
Nei
Takk for tilbakemeldingen
Du avslutter tjenesten slik:
Logg deg inn på Min Side
Gå inn på Tjenester
Trykk på "StrømSmart+"
Trykk på "Avslutt" knappen
Var dette svaret nyttig?
Ja
Nei
Takk for tilbakemeldingen
Ved å ta betalt for noen av funksjonene i appen gjør vi det mulig å fortsette satsingen på verktøy og tjenester som kan hjelpe kundene å redusere de totale strømutgiftene, inkludert nettleien.
Dette betyr at tjenester som spotprisprognose, smartlading, analyser, etc. nå har en kostnad. Denne kostnaden kan dog spares godt inn igjen ved å ta i bruk løsningene som hjelper deg til å spare penger på strømmen du bruker.
Var dette svaret nyttig?
Ja
Nei
Takk for tilbakemeldingen
Du finner alltid vilkår for strømavtaler og tjenester du har inne på Min Side.
Du kan trykke her for å lese vilkårene til StrømSmart+:
Var dette svaret nyttig?
Ja
Nei
Takk for tilbakemeldingen
Når du har koblet pulsmåleren din i strømmåleren, og den er ferdigladet, kan den legges til i appen. Hvis pulsmåleren er koblet til strømmåleren korrekt, blinker lyset grønt. Dersom den blinker rødt, kan det bety flere ting.
Du må også passe på at du har tjenesten StrømSmart+ for å få pulsmåleren til å fungere.
Skulle alt være ok, men du ser ikke noe i appen kan du lukke den og åpne den på nytt. Har du fortsatt problemer er kundeservice her for deg man til fre fra 09:00 til 16:00. Ta kontakt så finner vi ut av det!
Var dette svaret nyttig?
Ja
Nei
Takk for tilbakemeldingen
Dersom du har flyttet eller byttet strømmåler, kan du enkelt bruke pulsmåleren din på den nye:
Meld flyttingen: Når du flytter fra en adresse, må du melde flyttingen slik at du ikke lenger står ansvarlig for den gamle måleren. Hvis du har byttet strømmåler, vil den automatisk avsluttes når montøren melder det inn. Husk å koble fra pulsmåleren på den gamle strømmåleren.
Bestill StrømSmart+ på ny måler: Du må bestille StrømSmart+ på den nye måleren din eller på din nye adresse hvis du har flyttet. Dette kan du gjøre samtidig når du bestiller strømavtale, eller gjøre i etterkant inne på Min Side.
Koble til pulsmåleren: Etter at du har bestilt StrømSmart+ på den nye strømmåleren din, kobler du pulsmåleren i måleren.
Sjekk appen: Pulsmåleren vil dukke opp som normalt i appen etter at den er koblet til den nye strømmåleren.
Dersom du har problemer med oppkobling eller synlighet i appen, er det bare å ta kontakt med kundeservice for assistanse
Var dette svaret nyttig?
Ja
Nei
Takk for tilbakemeldingen
Når du har fått netteier til å åpne HAN-porten din, kan du starte oppkobling av pulsmåleren din. Så lenge du har et StrømSmart+ abonnement, vil pulsmåleren automatisk ligge på Hjem-skjermen.
Var dette svaret nyttig?
Ja
Nei
Takk for tilbakemeldingen
Pulsmåleren viser hvor mye strøm du henter fra det strømnettet akkurat nå.
Hvis du produserer strøm fra solcelleanlegget vil du hente mindre strøm fra strømnettet og pulsmåleren vil derfor vise lavere forbruk. Produserer du nok strøm til å dekke hele forbruket ditt, vil pulsmåleren vise 0 watt i forbruk. Du kan også se produksjonen fra Solcellepanelet ditt i appen dersom du kobler til inverteren din.
Koble til solcelleanlegget ditt i appen
I appen vår kan du koble til solcelleanlegget ditt slik at du kan følge med på produksjonen din. Slik gjør du det:
Trykk på "Legg til" på menylinjen, og finn merket til inverteren.
Legg den til og følg stegene som kommer opp. Husk at du må logge på med brukernavnet og passordet til inverteren som du fikk da solcellene ble installert.
Nå kan du se produksjonen fra solcellene dine i sanntid i appen. På forsiden vil det nå ligge en meny som heter "Solproduksjon".
Vi støtter merkene INVT, Growatt, Fronius og Solis
Var dette svaret nyttig?
Ja
Nei
Takk for tilbakemeldingen
Ja, du kan ha flere pulsmålere både på hytten og hjemme, så lenge strømmålerne er registrert med strømavtale hos TrøndelagKraft. Du må ha én pulsmåler per strømmåler, altså må du bestille StrømSmart+ per pulsmåler du skal ha.
Du bestiller StrømSmart+ inne på Min Side
Var dette svaret nyttig?
Ja
Nei
Takk for tilbakemeldingen
Nei, det er kun mulig å bruke vår pulsmåler i TrøndelagKraft-appen. Om du har en pulsmåler fra en annen leverandør, for eksempel Tibber, vil ikke den kunne kobles til i TrøndelagKraft-appen, selv om du har StrømSmart+.
TrøndelagKraft bruker riktignok samme pulsmåler som Fjordkraft og Gudbrandsdal Energi. Det betyr at du kan gjenbruke pulsmåler som du har fått av disse 2 selskapene, siden de er en del av det samme konsernet som TrøndelagKraft, altså Elmera Group.
Du kan av samme grunn ikke bruke vår pulsmåler hos andre leverandører, med unntak av Fjordkraft og Gudbrandsdal Energi.
Var dette svaret nyttig?
Ja
Nei
Takk for tilbakemeldingen
Alle strømmålere har en HAN-port. Denne brukes til å koble på forskjellige enheter, som vår pulsmåler.
Hvis du vil åpne HAN-porten, må du kontakte netteieren din eller logge inn på nettsiden deres. På grunn av personvern kan vi dessverre ikke kontakte dem for deg – det er noe du selv må gjøre. Det tar vanligvis kun noen få minutter.
Var dette svaret nyttig?
Ja
Nei
Takk for tilbakemeldingen
Noen ganger kan det ta litt tid før pulsmåleren registrerer at HAN-porten er åpen. Så vent 5-10 minutter og prøv igjen.
Om dette ikke løser problemet og netteieren din har bekreftet at HAN-porten er åpen, så betyr det at appen ikke får kontakt med pulsmåleren din.
Var dette svaret nyttig?
Ja
Nei
Takk for tilbakemeldingen
Når du har fått netteier til å åpne HAN-porten din, kan du starte oppkobling av pulsmåleren din. Så lenge du har et StrømSmart+ abonnement, vil pulsmåleren automatisk ligge på Hjem-skjermen.
Var dette svaret nyttig?
Ja
Nei
Takk for tilbakemeldingen
Når du har koblet pulsmåleren din i strømmåleren, og den er ferdigladet, kan den legges til i appen. Hvis pulsmåleren er koblet til strømmåleren korrekt, blinker lyset grønt. Dersom den blinker rødt, kan det bety flere ting.
Du må også passe på at du har tjenesten StrømSmart+ for å få pulsmåleren til å fungere.
Skulle alt være ok, men du ser ikke noe i appen kan du lukke den og åpne den på nytt. Har du fortsatt problemer er kundeservice her for deg man til fre fra 09:00 til 16:00. Ta kontakt så finner vi ut av det!
Var dette svaret nyttig?
Ja
Nei
Takk for tilbakemeldingen
Er HAN-porten åpnet?
HAN-porten må være åpnet for at pulsmåleren skal motta informasjon. Hos de fleste nettleverandørene kan dette gjøres på Min side hos netteier. Her kan du også sjekke om HAN-porten er åpen eller ikke. Det varierer fra netteier til netteier hvor lang tid dette kan ta - alt fra noen minutter til noen dager.
Plugg pulsmåleren ut og inn av HAN-porten
Om HAN-porten er åpnet, kan du forsøke å plugge den ut og inn i HAN-porten igjen.
Det er en knapp på undersiden av pulsmåleren som du kan holde inne i 10 sekunder for å resette enheten. Etter 4-5 minutter kan du sjekke om du får kontakt med pulsmåleren.
Pulsmåleren lader opp batteriet
Det tar vanligvis 15-20 minutter å lade opp batteriet, men vi anbefaler å vente en liten time, og sjekke igjen etterpå. Du kan se om pulsmåleren lader ved å se på mønsteret og fargen på blinkingen. To grønne blink - pause - to grønne blink betyr at pulsmåleren din lader.
Pulsmåleren blinker rødt
Som oftest hjelper det å koble ledingen fra og til måleren igjen. Om pulsmåleren ikke fungerer sammen med strømmåleren din vil du se det på mønsteret og fargen på blinkingen. To røde blink - pause - to røde blink, betyr at pulsmåleren ikke støttes og at du må returnere måleren. Ta kontakt med kundeservice for å få hjelp til å returnere pulsmåleren.
AMS-målere som støttes, og ikke støttes av pulsmåleren:
Plassering av pulsmåleren
Når pulsmåleren ikke fungerer, så er det i de aller fleste tilfeller problemer med dekningen. Vi anbefaler å plassere antennen på pulsmåleren mot skapdøren i sikringsskapet, eller plassere den på utsiden av sikringsskapet
Pulsmåleren blinker ikke
Hvis pulsmåleren ikke lyser, har den ikke blitt koblet opp mot måleren din:
Var dette svaret nyttig?
Ja
Nei
Takk for tilbakemeldingen
Nei, det er kun mulig å bruke vår pulsmåler i TrøndelagKraft-appen. Om du har en pulsmåler fra en annen leverandør, for eksempel Tibber, vil ikke den kunne kobles til i TrøndelagKraft-appen, selv om du har StrømSmart+.
TrøndelagKraft bruker riktignok samme pulsmåler som Fjordkraft og Gudbrandsdal Energi. Det betyr at du kan gjenbruke pulsmåler som du har fått av disse 2 selskapene, siden de er en del av det samme konsernet som TrøndelagKraft, altså Elmera Group.
Du kan av samme grunn ikke bruke vår pulsmåler hos andre leverandører, med unntak av Fjordkraft og Gudbrandsdal Energi.
Var dette svaret nyttig?
Ja
Nei
Takk for tilbakemeldingen
Normalt sendes pulsmåleren innen tre virkedager etter bestilling av StrømSmart+.
Var dette svaret nyttig?
Ja
Nei
Takk for tilbakemeldingen
Hvis du angrer på kjøpet av StrømSmart+ og pulsmåleren innen 14 dager etter du mottok pakken, kan du returnere den sammen med angreskjema, og få pengene tilbake. Det er viktig at emballasjen åpnes forsiktig og med minst mulig skade. Når pakken mottas og vi har registrert at du har angret, vil Strømsmart+ tjenesten også avsluttes.
Pulsmåleren kan returneres til følgende adresse.
NxtEnergy AS
Dokka 6
1671 Kråkerøy
Du finner angrerettskjema vedlagt i ordrebekreftelsen du mottok, eller så kan du trykke her for å laste det ned direkte. Du må selv dekke returfrakten når du benytter deg av angreretten.
Var dette svaret nyttig?
Ja
Nei
Takk for tilbakemeldingen
I tilfelle pulsmåleren ikke fungerer som den skal, har vi samlet litt informasjon lenger opp på denne siden, under “Aktivering og feilsøking”. Her kan du lese om hvordan du aktiverer den, og hva som er de vanligste feilene en kan oppleve, og hvordan du kan rette dette selv.
Hvis du trenger mer hjelp kan du ringe oss på 73 50 61 61, så hjelper vi deg. Vi trenger serienummeret på pulsmåleren din. Det finner du på klistremerket som er festet på den.
Om du allikevel ønsker å reklamere på pulsmåleren kan du ta kontakt med kundeservice for å få hjelp til dette.
Var dette svaret nyttig?
Ja
Nei
Takk for tilbakemeldingen