Disse vilkårene ("Tjenestevilkårene") gjelder som en bindende avtale mellom deg som abonnent på Strømsmart eller Strømsmart+ ("Tjenestene") og TrøndelagKraft AS, org.nr. 880 396 072 ("TrøndelagKraft"), et selskap som inngår i Elmera Group ASA, org.nr. 920 153 577.
Tjenestene er tilgjengelige via applikasjonen "TrøndelagKraft" ("Appen"), som kan lastes ned til mobiltelefon og/eller nettbrett. Tjenester du får tilgang til i appen og på trøndelagkraft.no kan kjøpes i Min Side. Bruk av Appen er underlagt egne vilkår, som du finner her.
Ved å abonnere på Tjenestene, bekrefter du at du har akseptert Tjenestevilkårene og forplikter deg til å følge dem.
Tjenestene er tilgjengelig for alle private strømkunder i TrøndelagKraft og kan benyttes sammen med alle TrøndelagKrafts strømavtaler. Du må være over 18 år og bosatt i Norge for å abonnere på Tjenestene.
Abonnenter på Tjenestene må opprette eller ha en konto og aktivere Tjenestene via Min side på www.trøndelagkraft.no. Du vil motta en ordrebekreftelse fra TrøndelagKraft til din registrerte e-postadresse når abonnementet er bestilt.
3.1 Strømsmart
Strømsmart er en digital abonnementstjeneste som leveres direkte i Appen og på www.trøndelagkraft.no. Følgende ytelser er inkludert i abonnementet:
Vi jobber kontinuerlig med å forbedre tjenestetilbudet. En oppdatert oversikt over ytelsene som inngår i Strømsmart finner du her.
* Bruk av smartlading forutsetter at du har koblet til en bil eller ladeboks som har støtte for smartlading i Appen, og er ment for lading hjemme fra egen strømmåler. Oppnådd besparelse er beregnet basert på kalkulert strømforbruk, og ikke målt strømforbruk. Mindre avvik kan forekomme grunnet individuelle forhold hos kunde (eksempelvis forskjeller i overføringstap fra ladeboks, bilens ombordlader til bilens batteri, eller lignende). Du kan lese mer om smartlading på www.trondelagkraft.no/strom/smartlading/
3.2 Strømsmart+
Strømsmart+ er en digital abonnementstjeneste som leveres direkte i Appen og på www.trøndelagkraft.no. For å ta i bruk funksjonene i Strømsmart+ må du ha en pulsmåler ("Pulsmåleren"). Ved bestilling av Strømsmart+ vil du motta Pulsmåleren til den kostnaden som er oppgitt i informasjonen om den valgte tjenesten og i bestillingsbekreftelsen. Følgende ytelser er inkludert i abonnementet:
Vi jobber kontinuerlig med å forbedre tjenestetilbudet. En oppdatert oversikt over ytelsene som inngår i Strømsmart+ finner du her.
For å få tilgang til Tjenestene må du laste ned Appen til din enhet. Appen er tilgjengelig for Android og iOS. Appen er også tilgjengelig på www.trøndelagkraft.no.
Når du har mottatt Pulsmåleren, er du selv ansvarlig for å installere den i henhold til installasjonsbeskrivelsen som følger med. Eventuelle feil i installasjonsbeskrivelsen må meldes til TrøndelagKraft.
Prisene for Tjenestene er i samsvar med de til enhver tid oppgitte priser på Min side. Alle priser er oppgitt inklusive merverdiavgift. Vi forbeholder oss retten til å kansellere en bestilling av et abonnement dersom det er oppgitt feil pris for Tjenestene og du på kjøpstidspunktet forsto eller burde ha forstått at prisen var feil.
Du vil belastes for Tjenestene gjennom en månedlig abonnementskostnad som faktureres sammen med strømforbruket. Betaling skjer i tråd med strømavtalen du har inngått med TrøndelagKraft og trekkes etterskuddsvis.
TrøndelagKraft kan tilby kunder prøvetilbud, for eksempel tilgang til Tjenestene uten kostnad eller til en redusert kostnad i en bestemt periode ("Prøvetilbud"). Et Prøvetilbud kan være underlagt egne vilkår som opplyses særskilt ved avtaleinngåelsen.
De digitale ytelsene leveres umiddelbart etter at du har inngått abonnementsavtalen.
Pulsmåleren vil leveres til adressen du har oppgitt i bestillingen. Kjøper er ansvarlig for å dekke fraktkostnadene, med mindre annet er spesifisert. Hvis leveransen blir forsinket, vil du motta informasjon fra TrøndelagKraft så snart denne foreligger, sammen med informasjon om og eventuelt når levering kan skje.
Ved kjøp av Tjenestene fra oss, har du ordinær angrerett i tråd med angrerettloven. Dette innebærer at du ved kjøp av Strømsmart kan gå fra avtalen innen 14 dager etter at du tegnet abonnementet, mens du for Strømsmart+ kan gå fra avtalen innen 14 dager etter at du mottok Pulsmåleren. Dersom du ønsker å benytte angreretten, må du kontakte TrøndelagKraft og informere om dette innen fristen. Se informasjon i punkt 15 om hvordan du kontakter TrøndelagKraft.
Hvis du bruker angreretten, har du rett til refusjon av eventuelt forhåndsbetalt abonnementsavgift. Tilbakebetaling skal finne sted innen 14 dager etter at TrøndelagKraft har mottatt meldingen om din beslutning om å benytte angreretten. Tilbakebetalingen skjer ved samme betalingsmiddel som du benyttet ved bestillingen.
Dersom du benytter deg av angreretten for Strømsmart+, må du levere tilbake Pulsmåleren til TrøndelagKraft innen rimelig tid. Pulsmåleren skal returneres i originalemballasjen og du må selv dekke returkostnadene. Dersom du har brukt eller håndtert Pulsmåleren på en måte som går utover hva som er nødvendig for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, kan TrøndelagKraft trekke fra et beløp tilsvarende verdireduksjonen i summen som skal tilbakebetales.
9.1 Endring av priser
Fra tid til annen vil det være nødvendig å gjøre endringer i prisene for bruk av Tjenestene. Du vil få informasjon om prisendringer tilsendt til din e-postadresse/SMS minst tretti (30) dager før endringen trer i kraft. Hvis prisendringen er høyere enn endringen i konsumprisindeksen skulle tilsi, har du rett til å si opp avtalen kostnadsfritt med virkning fra tidspunktet prisendringen trer i kraft.
9.2 Endring i Tjenestene og Tjenestevilkårene
Vi jobber kontinuerlig med å forbedre Tjenestene våre og forbeholder oss derfor retten til å gjøre endringer og forbedringer i Tjenestene og i disse Tjenestevilkårene. Slike endringer kan være nødvendige for å overholde kravene i digitalytelsesloven kapittel 3, opprettholde krav til sikkerhet, eller gjennomføre andre endringer TrøndelagKraft ønsker.
Du vil bli varslet via e-post eller SMS om endringer som påvirker deg negativt på en ikke uvesentlig måte, og varselet vil bli sendt minst tretti (30) dager før endringen trer i kraft. Dette innebærer at vi ikke vil varsle deg via e-post eller SMS om blant annet utvidelser av tilbudet, endringer som er utelukkende til din fordel, grammatiske endringer av disse vilkårene og andre ikke-materielle endringer.
Hvis en endring påvirker deg negativt på en ikke uvesentlig måte, har du rett til å heve avtalen med virkning fra den datoen endringen trer i kraft. Merk at slik rett til heving ikke gjelder for strømavtalen, kun abonnementet på Tjenestene.
10.1 Oppsigelsesrett for deg
Du kan når som helst si opp abonnementet på Min Side. Du mister da tilgangen samme dag som du sier opp. Du vil faktureres i tråd med månedsbeløpet. Når du sier opp strømavtalen din anser vi dette som en oppsigelse også av Tjenestene. Det samme gjelder dersom du flytter og dermed sier opp målepunkt-ID Tjenesten er knyttet til, med mindre du har avtalt noe annet med TrøndelagKraft sin Kundeservice. Kontaktinformasjon finner du i avtalens punkt 15.
Dersom du har tilgang til Tjenestene gjennom et abonnement med bindingstid, vil tjenesten fornyes automatisk inntil du sier opp abonnementet. Dersom det er avtalt bindingstid, vil bindingstiden angis spesifikt ved avtaleinngåelsen og fremgå av bestillingsbekreftelsen.
Du vil en gang hver sjette (6) måned motta påminnelse om adgangen til å si opp avtalen til din registrerte e-postadresse. Dersom du ikke betaler i en periode på seks (6) måneder etter at vi har varslet deg, og avtalen ikke er sagt opp av oss allerede, anses avtalen uansett som oppsagt ved utløpet av denne perioden.
10.2 Oppsigelsesrett for TrøndelagKraft
TrøndelagKraft har rett til å si opp abonnementet ditt på Tjenestene utenfor bindingstid med tretti (30) dagers varsel på e-post eller SMS og skal i varselet informere deg om hva som er årsaken til oppsigelsen.
10.3 Bruddgebyr ved oppsigelse av abonnement på Strømsmart+ i bindingstiden
Dersom du tegner et abonnenten på Strømsmart+ og Pulsmåleren inngår som en vederlagsfri del av kjøpet, vil det løpe en bindingstid som angitt i bestillingsbekreftelsen ("Bindingstiden"). Med mindre annet er avtalt, vil Bindingstiden være seks (6) måneder.
Dersom det oppstår et brudd på bindingstiden, har vi rett til å kreve et bruddgebyr på sluttfakturaen. Med brudd på bindingstiden menes følgende:
Bruddgebyret er et engangsgebyr som tar utgangspunkt i verdien av Pulsmåleren, begrenset oppad til 795 kr, og som reduseres forholdsmessig avhengig av hvor mange dager som gjenstår av Bindingstiden. Dersom det er avtalt at bruddgebyret skal baseres på en annen verdi enn verdien av Pulsmåleren, og/eller vi har avtalt en annen reduksjon av gebyrets størrelse, fremgår dette av bestillingsbekreftelsen.
TrøndelagKraft har ansvar for å sikre at Pulsmåleren og de digitale ytelsene oppfyller kravene som følger av forbrukerkjøpsloven og digitalytelsesloven. Bestemmelsene i forbrukerkjøpsloven gjelder for krav knyttet til mangler ved Pulsmåleren, mens bestemmelsene i digitalytelsesloven gjelder for krav knyttet til mangler ved de digitale ytelsene.
Hvis du oppdager en feil eller mangel ved Pulsmåleren eller de digitale ytelsene, må du gi TrøndelagKraft beskjed om at du vil påberope deg mangelen i henhold til bestemmelsene i forbrukerkjøpsloven og digitalytelsesloven. Se informasjon i punkt 15 om hvordan du kontakter TrøndelagKraft.
TrøndelagKraft sitt erstatningsansvar er begrenset i den utstrekning det er tillatt etter digitalytelsesloven og forbrukerkjøpsloven og omfatter ikke erstatning for tap som følge av personskade eller tap i næringsvirksomhet.
Når du abonnerer på Tjenestene vil vi samle inn og behandle de personopplysninger som er nødvendige for å levere Tjenestene i Appen. Du kan lese mer om hvordan TrøndelagKraft behandler personopplysninger her: Personvern for TrøndelagKraft-appen og Personvern for strømkunder.
TrøndelagKraft er eier av og rettighetshaver til alt av immaterielle rettigheter tilknyttet Tjenestene, herunder alt materiale som blir tilgjengeliggjort i Appen ved bruk av Tjenestene. Alt materiale er beskyttet av opphavsrettslig og varemerkerettslig lovgivning. Brukerens kjøp av tilgang til Tjenestene gir deg ingen rettigheter til TrøndelagKrafts immaterielle rettigheter, foruten en tidsbegrenset, gjenkallelig, ikke-eksklusiv og ikke-overførbar lisens til å bruke Tjenestene i tråd med disse Tjenestevilkårene. Med unntak av privat bruk er det ikke tillatt å kopiere, reprodusere, sende eller distribuere noe materiale eller informasjon som blir tilgjengeliggjort i Appen ved bruk av Tjenestene uten forutgående skriftlig samtykke fra TrøndelagKraft.
Ved behov for råd og veiledning kan du kontakte TrøndelagKrafts Kundeservice på tlf. (+47) 73 50 61 61 Du kan også skrive til TrøndelagKrafts Kundesenter via våre nettsider (https://www.trondelagkraft.no/strom/kontakt-oss/.
Disse Tjenestevilkårene reguleres av norsk rett.
Tvister knyttet til abonnement for Strømsmart eller Strømsmart+ skal forsøkes løst ved forhandlinger. Dersom du og TrøndelagKraft ikke kommer til enighet, kan du henvende deg til Forbrukertilsynet for mekling. Du kan kontakte Forbrukertilsynets via deres nettside www.forbrukertilsynet.no. Du kan også inngi en klage via EUs nettplattform for tvisteløsning (ODR-portalen), som du finner her.
Hver av partene kan også bringe tvisten inn for de alminnelige domstolene, med Hordaland tingrett som avtalt verneting med mindre annet følger av ufravikelig lovgivning.